Naar klimaatneutraliteit
De zuivering van huishoudelijk afvalwater is een zeer energie-intensief proces met veel pompen en een groot verbruik in de beluchting. Bovendien brengt waterzuivering door de biologische processen ook specifieke broeikasgassen zoals lachgas en methaan voort. En als we de volledige ecologische voetafdruk van transport tot en met zuivering in kaart willen brengen, dan moeten we daar ook de indirecte emissies van bijvoorbeeld de productie van rioolbuizen en andere infrastructuur, transport en gebruikte chemicaliën bijtellen. Met onze 'road to zero carbon' hebben we de ambitie om klimaatneutraal te worden in onze eigen bedrijfsvoering en in onze waardeketen.
Elk jaar 1% energie-efficiënter
Voor het transport en de zuivering van huishoudelijk afvalwater is veel energie nodig. Om de energiefactuur en onze voetafdruk onder controle te houden, leggen we onszelf al sinds 2010 de doelstelling op om elk jaar 1% energie-efficiënter te worden ten opzichte van het modelverbruik en dus in verhouding tot de uitbreiding van het patrimonium. Jaar na jaar behalen we die doelstelling. Momenteel zijn we al 17,7% energie-efficiënter dan in 2010. Waar we de voorbije jaren vooral inzetten op de vervanging van energie-intensieve blowers in de beluchtingsbekkens, zit de vooruitgang tegenwoordig meer in de grote renovatiewerken waarbij we telkens mogelijke energiebesparingen mee in scope nemen.
Via onze trendings van het zuiveringsproces kunnen we ook nauwgezet opvolgen welke sturing het meest aangewezen is om de zuiveringsnormen te halen met het kleinst mogelijke energieverbruik.
Productie van hernieuwbare energie
Tegen 2030 willen we 40% van onze energiebehoefte invullen met eigen productie van hernieuwbare energie. Dat doen we zo:
- meer dan 45 zonneparken op onze zuiveringsinstallaties
- eerste stappen in windenergieprojecten
- valoriseren van biogas uit slibvergisting tot groene stroom en biomethaan
Afbouw gebruik fossiele brandstoffen
Er loopt een programma om de verwarming van onze dienstgebouwen te elektrificeren en ook ons wagenpark vergroenen we verder. Sinds 2024 worden enkel nog BEV (volledig elektrische) dienstvoertuigen en bedrijfswagens besteld en ook voor de vervanging van 4 vrachtwagens kijken we naar elektrische varianten. Maar de grootste stap zal gezet worden in 2027 wanneer twee nieuwe slibdrogers en een slibmonoverwerker in dienst genomen worden. De drogers zullen uitsluitend industriële restwarmte gebruiken terwijl we tot dan in onze drogers nog deels aardgas gebruiken. De slibmonoverwerker zal met een negatieve global warming impact van 28.000 ton CO2-eq een belangrijke bijdrage leveren aan onze CO2-reductie.