Nieuws

A5014016 - Gedwongen verplaatsing leidingen t.h.v. luchthaven
09 okt 2024

Werken hervatten 14 oktober

 

Maandag 14 oktober 2024 start de aannemer met de heraanleg van de laatste 40 meter leiding in de Nieuwpoortsesteenweg. 

 

Het verkeer kan steeds door en wordt geregeld met verkeerslichten. Het verkeer richting Middelkerke kan ter hoogte van de tweede middenberm afwisselend in beide richtingen door. De bedoeling is om de werken te beëindigen voor Kerstmis. 

 

Dit is afhankelijk van het weer. Aansluitend gebeuren er dan nog enkele kleinere werkjes. 

 

Werken onderbroken in lente 2023 

 

Aquafin voerde eerder al werken uit aan de riolering in de Nieuwpoortsesteenweg. In de lente van 2023 werden die werken stopgezet omdat er PFAS was gevonden op de luchthaven. Dit vroeg om een andere aanpak waarvoor nieuwe vergunningen nodig waren. 

 

Aangepaste werkwijze 

 

Bij de heropstart van deze werken worden extra maatregelen genomen. 

 

  • We plaatsen damplanken op het luchthaventerrein. Hierdoor moeten we maar een minimum aan grondwater oppompen. 
  • Al het grondwater dat opgepompt wordt, moet gezuiverd worden op PFAS en mag daarna pas geloosd worden. 
  • De grondwerken kunnen enkel plaats vinden onder toezicht van een onafhankelijke erkende bodemsaneringsdeskundige. 
  • We graven bij de werkzones de gronden in lagen af en doen per laag nieuwe PFAS-testen. 
  • Afhankelijk van die resultaten mogen we die gronden hergebruiken als aanvulling ter plaatse of moeten we ze laten wegbrengen.
     
30 mei 2023

Rioleringswerken Nieuwpoortsesteenweg liggen stil

 

Sinds enkele maanden worden in opdracht van Aquafin en Farys rioleringswerken uitgevoerd in de Nieuwpoortsesteenweg in Oostende, ter hoogte van de luchthaven. Deze werken liggen ondertussen stil tot minstens midden augustus.

 

Sinds 13 maart is het luchthaventerrein immers opgenomen als no-regretzone voor PFAS. Dit heeft gevolgen voor:

  • Het grondverzet, waarvoor een conform goedgekeurd technisch verslag beschikbaar moet zijn
  • De grondwaterverlaging, waar de juiste vergunningen voor nodig zijn.

 

Voor de werken van start gingen, beschikten we over een technisch verslag uit 2021. In dit technische verslag was nog geen sprake van PFAS. Ook hadden we een bemalingsvergunning.

 

Begin 2023 vroegen we een nieuwe bemalingsvergunning aan omdat er grotere debieten werden opgepompt dan ingeschat en vergund. Deze werd toegekend, maar onmiddellijk niet-uitvoerbaar verklaard omdat in de stalen van het bemalingswater PFAS was aangetroffen. Hierdoor moeten we nieuwe toelatingen aanvragen.

 

Bijkomende grondanalyses

 

Aquafin en Farys lieten begin april bijkomende grondanalyses uitvoeren om te testen op de aanwezigheid van PFAS. Verder werd nagegaan tot op welke diepte PFAS aanwezig is in de bodem.

 

  • Grond waarin PFAS aanwezig is, moet worden afgevoerd en gereinigd.
  • Gronden die geen PFAS bevatten, kunnen worden gebruikt om sleuven aan te vullen.

 

Zolang hier geen duidelijkheid over is, mag en zal er niet worden voortgewerkt.

 

Sanering grondwater nodig

 

Omdat rioolbuizen in een droge sleuf moeten worden gelegd, is het nodig om het grondwater te verlagen. Doordat in de stalen van het grondwater PFAS werd gevonden, moeten we het opgepompte grondwater saneren. Na behandeling voldoet het grondwater aan de normen om te lozen.

 

Voor de saneringsinstallatie is een aparte vergunning nodig. Deze wordt momenteel aangevraagd.

 

Wanneer herstart werken?

 

Normaal gezien hadden de werken in mei een nieuwe fase moeten ingaan. Dit is nu uiteraard niet mogelijk.

 

Om veilig en conform de regels te kunnen werken, wordt er vooraf grondig gecontroleerd en advies ingewonnen. Zodra aan alle regels is voldaan, vatten we de werkzaamheden opnieuw aan.

 

Tot dan kan het verkeer op de Nieuwpoortsesteenweg door in beide richtingen. Fietsers die in de richting van Oostende rijden, gebruiken het nieuwe fietspad dat nog in onderlaag asfalt ligt.

 

25 apr 2023

Vrijdag aanleg onderlaag asfalt

 

Deze week werkt de aannemer de funderingen af in de rijrichting Oostende. Op vrijdag 28 april voorzien we de aanleg van de onderlagen asfalt van het fietspad en van de rijweg.

 

In de week van 8 mei leggen we opnieuw riolering aan op het terrein van de luchthaven.

 

Na 23 mei werken we ook in de steenweg, in de rijrichting van Middelkerke. Tot 15 mei kan het verkeer blijven rijden zoals vandaag het geval is.

 

20 mrt 2023

Rioleringswerken liggen tijdelijk stil

 

Tot begin mei liggen de rioleringswerken stil. Dan verwachten we de volgende levering van buizen voor de persleiding.

 

Tot einde april werkt de aannemer aan de bovenbouw van het deel dat vandaag werfzone is. De verkeersafwikkeling blijft tot begin mei zoals ze vandaag is.

 

Verkeersafwikkeling vanaf begin mei

 

Vanaf dan rijden de fietsers aan de zuidzijde over het nieuwe fietspad in beide richtingen. Het autoverkeer gebruikt dan de nieuwe rijweg.

 

De helft van de werfzone (kant Middelkerke) wordt gebruikt voor alternerend verkeer, met verkeerslichten. Dit zal ongetwijfeld zorgen voor verkeershinder. Op dat moment leggen we in het noordelijke deel van de werfzone de resterende persleidingen.

 

Daarna herstel van de weg

 

Tegen half juni zouden de rioleringswerken voor de persleiding afgerond zijn. Dan start het wegherstel.

 

Het is de bedoeling dat tegen het bouwverlof tweerichtingsverkeer mogelijk is, zonder verkeerslichten.

 

Na het verlof (15 augustus) pakken we het laatste deel van de benedenzone aan. Hiervoor worden terug verkeerlichten geplaatst.

 

Volgens de huidige planning zijn de werken eind september klaar.

 

07 mrt 2023

Overzicht en planning van de werken

 

In de Nieuwpoortsesteenweg werd het eerste deel van de twee persleidingen geplaatst over een afstand van ongeveer 200 meter. Over dezelfde afstand werd ook de nieuwe afvalwaterriool en de nieuwe regenwaterriool geplaatst. Op dit moment zijn de vier bestaande leidingen nog in dienst.

 

Parallel aan het luchthaventerrein, naast de parking, wordt in de graszone ongeveer 180 meter nieuwe persleiding aangelegd. We wachten hiervoor op de levering van de buizen.

 

Werken aan de rijweg

 

De komende weken werkt de aannemer de nieuwe rijweg af in de rijrichting Oostende. Hier is ook een vrij-liggend fietspad voorzien. Zodra dit stuk nieuwe rijweg beschikbaar is voor verkeer (na Pasen) en de buizen zijn geleverd (begin mei) wordt de rijweg in gebruik genomen. Het verkeer kan dan beurtelings voorbij, langs verkeerslichten. In de rijrichting van Middelkerke wordt dan verder de persleiding aangelegd.

 

Aansluiten persleidingen

 

Wanneer de beide persleidingen over de volledige afstand geplaatst zijn, sluiten we aan beide uiteinden van de werf de oude persleiding aan op de nieuwe. Deze fase vraagt veel aandacht en voorbereiding. We verwachten dat dit pas ergens in de maand mei of juni zal zijn.

 

De koppeling van beide persleidingen kan maar één per één gebeuren. Eén van de persleidingen moet immers in gebruik blijven. Bovendien kan dit alleen bij aanhoudend droog weer. Zodra beide persleidingen zijn overgekoppeld, zit het moeilijkste deel van het werk erop en kan de wegenis aan de noordzijde afgewerkt worden (rijrichting Middelkerke).

 

Verwijderen oude persleiding

 

In een volgende stap breken we plaatselijk de rijweg richting Oostende terug op. Dit is nodig om de oude persleiding te verwijderen. Bovendien moeten de gravitaire leidingen in de straat nog op de nieuwe persleiding worden aangesloten.

 

Werken klaar rond bouwverlof

 

We verwachten dat de werken net voor of net na het bouwverlof klaar zullen zijn.